AVERNSKO JEZERO
(Pred leti napisan komentar za dnevnik "Večer" se mi zdi še
vedno aktualen, zato sem se odločil, da ga ponovno objavim
v blogu)
S polno košaro gob in zdravilnih rastlin sem iz gozdne poti stopil na
plano, zastal za hip in se razgledal levo in desno. Malo naprej je v
kolovozu stal voz s konjsko vprego. Konja sta prhala in se nervozno
prestopala. Ob vozu je stal kmečki oča, se držal za ojnico
in godrnjal. Njegov sin se je sklanjal ob kolesu in se glasno pridušal:
»Sem ti rekel ata, da pojdiva s traktorjem, ti pa vedno goniš svoje.
Sedaj pa imava hudiča. Kolo sem nekako pritrdil, pa ne vem, če bo
zdržalo?«
Očitno sta odpravila okvaro. Zavihtela sta se na lojtrnik in ihto
pognala hrzajoče konje. Mišice so se napele, zaškripalo je in
zadrdralo po kamniti poti.
Že po nekaj metrih je kolo naletelo na kamen, ostro je počilo, štanga
je konje porinila v desno ... in voz se je zopet ustavil. Sin se je na
vozu z gajžlo v roki dvignil in divje zaklel: »Porka madona ...«
Kislo sem se nasmehnil, sedel na bližnji kamen, zaokrožil s
pogledom po dolini in zavzdihnil ... Na misel mi je hipoma prišla
primerjava z našo slovensko »dolino in kulturo v njej, z vsemi
asociacijami, ki mi jih je povzročil voz, kamnita pot, strto kolo,
vključno s kmetičema in »gajžlo«.
Hipoma se mi je dolina zazdela kot (slovensko) Avernsko jezero,
ki je nastalo v kraterju ugaslega vulkana. Iz njegovih
zamočvirjenih voda je puhtela kisla žveplena para,
ki je s strupenimi izparinami morila ptice okoli sebe. Okrog jezera
so rasla velikanska drevesa, ki so zastirala svod nad jezerom, tako
da skoznje niso mogli prodreti sončni žarki. Obe asociaciji se
prepletata v glavi človeka, ki je do grla vpet in potopljen v
močvirje in poskuša splezati na trdno brežino, »zamenjati kolo pri
lojtrniku ali celo zamenjati vprego s čim sodobnejšim«. Žal nekateri
»kmetiči« vztrajajo pri svojem načinu poganjanja in vleke voza, ki
bi mu lahko rekli »kultura«, pri tem pa jim pomagajo razni novi
»pastirji«. Ti, vaško ljubiteljsko in nasploh kulturo združujejo pod
eno marelo, ki naj bi bila v bodoče občinska in ne državna. Nove
občinarje in pastirje pa zanimajo predvsem volilni glasovi drobnice,
asfaltne ceste do zadnje koruzne njive in kapelice ob njej (kar,
mimogrede pomeni ohranjanje kulturne krajine!), »kultura« pa jih
zanima le toliko, kolikor kulturniki, šolniki in zekaojevci znajo
organizirati proslave za njive potrebe in namene (po možnosti s
podporo »pleh muzike«). Koliko denarja ima knjižnica za nakup
knjig jih ne zanima – ob tem pa govornik na proslavi ne pozabi
omeniti, da kultura drži pokonci slovenski narod, s tem, da je
nekdanji slogan »za Domovino s Titom« zamenjal
za »Domovino z Bogom naprej!« Tako pač razumejo »naloge« (ne
vloge) kulture in kulturnikov. Kaj ob tem misli minister za kulturo,
ki sicer (tokrat) ni iz kroga »kmetičev«, ki jih, mimogrede, kultura
v šolstvu vse bolj zanima, povsem zanesljivo ne vemo, razen
tega, da je optimist in misli, da bodo ustanovitelji sami poskrbeli za
svoje zavode. Zdi se da je velika verjetnost, da bo moral biti dober
pogajalec, če želi, da dobi kultura na ta način več, ne pa manj denarja
(ga bo pač več ostalo za novo orožje zahodnega izvora, ki ga zahteva
Nato!). Manj razumem (ali pa sploh ne) vse, ki zagovarjajo i
davek (v okviru dedeveja) na knjigo. Kot pesniku se mi zdi odnos
oblasti in novodobnih politikov (z asistenco kmetičev),
(ne)razumljiva, kot uredniku in založniku, ki je ob izdajanju izvirne
slovenske literature prepuščen predvsem samemu sebi pa se mi zdi
katastrofalen, če ne celo absurden. Ob tem ne bom uporabljal
floskul o pomembnosti knjige (pisane in tiskane besede) za
slovenski narod. Tudi klasičnega sistema t.i. subvencioniranja ne
podpiram, saj iz večletnih izkušenj, kljub posameznih poskusom
»sistemskih rešitev«, opažam vrsto anomalij. Potrebuje subvencijo
pesnik, nova zbirka ali monumentalnio delo, ki ga potrebuje »narod«
za razstavo v svoji vitrini (zgodovine)?
Kdo kupuje in potrebuje (!?) to prvo ali to drugo knjigo? Za koga
naj poskrbi država in za koga občina, minister ali župan? Kot pesnik
vem, da od pesnjenja ne morem živeti, saj sem za zadnjo
(subvencionirano) knjigo dobil bruto le dobrih
200 eurov), če bi bil na »odstotkih« od prodaje, se mi ne piše nič
bolje. Ostaja mi le, da sam prodajam knjige. Marsikateri slovenski
pesnik tako zasluži le za pivo ali sendvič, ali pa še to ne. Odvisno od
odločitve ali potrebe.
Kot književniku in založniku se mi zdi še najbolje, da bi denar za
izvirne slovenske knjige prejele, kot subvencijo, knjižnice. Ljudje
vendarle veliko berejo (čeprav resnici na ljubo največ trivialno
ameriško literaturo!), založniku, pa tudi avtorju, pa bi to pomenilo
preživetje. Slovenske knjige ni mogoče prepustiti trgu, v tem
primeru pa bi naklada in prodaja (tak model poznajo na Norveškem)
uravnavala produkcijo in povpraševanje. (Razume se, da gre samo
za slovensko literaturo in ne za kuharice, priročnike in podobno.)
No, in ko smo že pri jezeru in močvirju ter strupenih izparinah, je
jasno, da te uspešno držijo pri tleh še tisto, kar bi rado in lahko
pognalo v rast. Sem in tja se prebije na plano kdo, ki ima trdo betico,
odporno celo na udarce s kolom, ki ga malo briga nacionalnokulturni
program, Pavarotti v Cankarjevem domu, pa navezava na določeno
strankarsko politiko in še bi lahko našteval.
Kmetiča še vedno godrnjata in popravljata kolesa voza, sam pa
odhajam domov.
Po poti razmišljam o tem, česa bi se bilo bolje (ali donosneje) lotiti
zvečer: napisati kakšno kritiko, kakšno kolumno, se lotiti
založniškega programa (beri: ga skomercializirati, se ve!), napisati
prošnjo za subvencijo, se prilizniti županu, zagrebsti za kakšno javno
(kulturniško) funkcijo?
Ah, če bo trenutek pravi, se bom ponoči, nepoboljšljivo, lotil poezije.
Ni komentarjev:
Objavite komentar